Relationship between school performance and psychological characteristics in children with different nutritional states

  • Mariana de Oliveira Chiorlin Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu em Obesidade e Emagrecimento da Universidade Gama filho - UGF
  • Cecí­lia Caixeta de Magalhães Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu em Obesidade e Emagrecimento da Universidade Gama filho - UGF
  • Karine Wlasenko Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu em Obesidade e Emagrecimento da Universidade Gama filho - UGF
  • Vagner Raso Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu em Obesidade e Emagrecimento da Universidade Gama filho - UGF
  • Francisco Navarro Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu em Obesidade e Emagrecimento da Universidade Gama filho - UGF
Keywords: School performance, Malnutrition, Obesity, School chidren

Abstract

Bad school performance is a problem in Brazilian educational reality for its repercussion on children’s life, which can be prejudiced in several areas. Two main factors that might influence learning capacity are the nutritional status and children’s psychological characteristics, since inadequate nourishment does not guarantee a good function performance and negative psychological characteristics may determine alterations on the dynamism of learning. This project‘s goal is to investigate if there is any relation between different nutritional status with psychological characteristics and children’s school performance. A sample of 60 children has been selected, classified in relation to the method Body Mass Index (BMI) by age and evaluated according to school performance and projective evaluation. The results obtained from the analysis showed that it was not possible to find relevant disparity between school performance and different nutritional status. It was only possible to observe that bad school performance is more evident among boys. On the projective evaluation, it was observed that 75% of the drawings presented introversion traces; 41.6% presented body image moderately distorted; 56.7% presented phantasy traces. Nevertheless, this analysis was not important compared to the different nutritional status. The study shows that there is no relation between school performance with different nutritional status and psychological aspects on the sample analyzed.

References

- American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (DSM-IV) 4ª ed. Washington (DC): American Psychiatric Association; 1994. p.46-53. education? Am Psychol. 1997;52:1082-90

- Arnold, L.E.; Jensen, P.S. Attention-deficit disorders, in: Kaplan HI & Sadock BJ (eds.). Comprehensive Textbook of Psychiatry, vol.II. Williams e Wilkins, Baltimore, pp. 2295-310,1995.

- Becker, S.C.C; Felippe, F; Alves, B.S; Surita, L; Cibeira, G.H; Freitas, R.E.O; Taffarel, D.A; Friedman, R. O impacto da obesidade em indicadores de rendimento escolar em crianças das séries iniciais do ensino fundamental. In: XVI Salão de Iniciação Científica da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2004, Porto Alegre. Livro de resumos do XVI Salão de Iniciação Científica da Universidade Federal do Rio Grande do Sul em CD ROM, 2004. pp. 533-533.

- Biddulph, Steve. O segredo das crianças felizes. Editora Fundamento, São Paulo, 2003. Brasil. Ministério da Saúde, Instituto Nacional de Alimentação e Nutrição. Perfil de crescimento da população brasileira de 0 a 25 anos. Brasília: INAN; 1990.

- Buck, John N. H-T-P-Manual e guia de interpretação. Editora Vetor. São Paulo, 1.ª ed., 2003.

- Campos, A.L.R. Aspectos psicológicos da obesidade. Pediatr. Mod., 29:129-30,1993.

- Campos, Alba L.R.; Sigulem, Dirce M; Moraes, Denise E.B; Escrivão, Arlete M.S. e Fisberg, Mauro. Quociente de inteligência de crianças e adolescentes obesos através da escala Wechsler. Revista de Saúde Pública, v. 30, n. 1, São Paulo, 1996.

- Cataneo, Caroline; Carvalho, Ana Maria P.; Calindo, Elizângela MC. Obesidade e aspectos psicológicos: Maturidade emocional, auto-conceito, lócus de controle e ansiedade. Rev. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2005, 18(1), pp. 39-46.

- Cibeira, G.H; Freidman, R; Felippe, F; Surita, L; Alves, B.S; Freitas, R.E.O; Taffarel, D.A; Becker, S.C.C. Associação Entre Obesidade Infantil e Desempenho Escolar. In: V Salão de Iniciação Científica da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2004, Porto Alegre. Livro de Resumos do V Salão de Iniciação Científica da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2004.

- Cole, T.J.; Bellizzi, M.C.; Flegal, K.M.; Dietz, W.H. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. BMJ. 2000;320:1240-3.

- Costa, Elis Regina e Boruchovitch, Evely. Compreendendo estratégias de aprendizagem e a ansiedade de alunos do ensino fundamental de Campinas. Rev. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004, 17(1), pp. 15-24.

- Cyrino, E.S.; Nardo, N. Subsídios para prevenção e controle da obesidade. Rev Bras Ativ Física. 1996;1:15-25.

- Dell” Aglio, Débora Cardoso e Huttz, Cláudio Simon. Depressão e desempenho escolar em crianças e adolescentes institucionalizados. Rev. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004, 17(3), pp. 341-350.

- Dietz, W.H. Prevention of childhood obesity. Pediatr Clin North Am. 1986;33:823-33.

- Ferreira, Marlene C.T.; Marturano, Edna Maria. Ambiente familiar e os problemas do comportamento apresentados por crianças com baixo desempenho escolar. Rev. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2002, 15(1), pp. 35-44.

- Fisberg, M. e colaboradores. Infantile obesity: a multidisciplinary approuch. Int. Child Health.,4 (3): 77-82, 1993.

- Giugliano, Rodolfo e Melo, Ana L.P. Diagnóstico de sobrepeso e obesidade em escolares: utilização do índice de massa corporal segundo padrão internacional. Jornal de pediatria, v. 80, n. 02, 2004.

- Gorayeb, Andréia M.A.G.L; Júnior, Raphael D.R.L.; Domingos, Neide A.M. Depressão, ansiedade e competência social em crianças obesas. Rev. Estudos de psicologia 2005, 10(1), 35-39.

- Guardiola, A.; Egewarth, C.; Rotta, N.T. Desenvolvimento Neuropsicomotor em escolares e sua relação com o estado nutricional. J Pediatr (Rio J) 2001;77:189-96.

- Guardiola, A.; Ferreira, L.T.; Rotta, N.T. Associação entre desempenho das funções corticais e alfabetização em uma amostra de escolares de primeira série de Porto Alegre. Arq Neuropsiquiatr. 1998;56: 281-8.

- Hammer, Emanuel F. Aplicações Clínicas dos Desenhos Projetivos. Casa do Psicólogo, São Paulo, 1991.

- Hammer, L.D.; Kraemer, H.C.; Wilson, D.M.; Ritter, P.L.; Dornbusch, S.M. Standardized percentile curves of body-mass index for children and adolescents. Am J Dis Child. 1991;145:259-63.

- Kreze, A. e colaboradores. Relationship between intelligence and the relative prevalence of obesity. Hum. Boil., 46:109-13, 1974.

- Lei, Doria. L.M.; Chaves, Sandra P.; Lerner, Bárbara R. e Stefanini, Maria Lúcia R. Retardo do crescimento físico e aproveitamento escolar em crianças do município de Osasco, área metropolitana de São Paulo, Brasil. Cad. Saúde Públ., Rio de Janeiro, 11(2): 238-245, Apr/jun, 1995.

- Lohman, T.G.; Roche, A.F.E.; Martorell, R. Anthropometric standardization reference manual assessment. Champagnat(II): Human Kinectics Books; 1998.

- Monteiro, C.A.; Conde, W.L. Tendência secular da obesidade segundo estratos sociais: Nordeste e sudeste do Brasil. Arq Bras Endocrinol Metab. 1999;43:186-94.

- Moyses, Maria Aparecida e Lima, Gerson Z.. Fracasso escolar, um fenômeno complexo: desnutrição apenas mais um fator. Revista Pediat, 1983, v. 5, p. 263-269.

- Oaklander, Violet. Descobrindo crianças. Editora Summus, São Paulo, 1980.

- Pastura, Giuseppe M.C.; Mattos, Paulo; Araújo, Alexandra P.Q.C. Desempenho escolar e transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Ver. Psiq.Clín. 32 (6); 324-329, 2005.

- Simeon, D.T e Grantham – McGregor, S.M. Nutritional deficiencies and children`s behaviour and mental development. Nutrition Research Review, 3:01 –24, 1990.

- Snowling, M.; Bishop, D.V.; Stothard, S.E. Is preschool language impairment a risk factor for dyslexia in adolescence? J Child Psychol Psychiatry 2000;41:587-600.

- World Health Organization. Obesity. Preventing and managing the global epidemic: Report of WHO cosultation group on obesity. Geneva: WHO: 1997.

Published
2007-02-04
How to Cite
Chiorlin, M. de O., Magalhães, C. C. de, Wlasenko, K., Raso, V., & Navarro, F. (2007). Relationship between school performance and psychological characteristics in children with different nutritional states. Brazilian Journal of Obesity, Nutrition and Weight Loss, 1(1). Retrieved from https://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/6
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)