The influence of sociocultural pressures on the body satisfaction of university students
Abstract
Introduction: Entering university brings significant changes to an individual's life: changes in friendships, pressure to perform well academically, difficulty dealing with lack of affection, and changes in eating behavior. Research shows that most university students are dissatisfied with their body image. Objective: to evaluate university students' perception and satisfaction with their body image and identify sociocultural pressures regarding appearance. Materials and Methods: This is a cross-sectional study with a quantitative approach with 102 Brazilian university students. A form containing sociodemographic questions (gender, course, age, race, religion, etc.), self-reported weight and height, the validated SATAQ-4 questionnaire, and the Stunkard Body Figure Scale were used. Results and Discussion: Among the group analyzed, the average age was 25 years, with a prevalence of females (66.7%) and a normal BMI (53.9%). Regarding body image: 75.5% of the university students were dissatisfied with their body image and 39.22% saw themselves as having an image that was different from that compatible with their real BMI. The pressure to have a better physical shape was greater in relation to the media (65.7%) and family (56.9%) when compared to their peers (21.6%). Conclusion: It was concluded that most of the students were dissatisfied with their body image and saw themselves as having larger silhouettes than they actually had. The media and family were the ones that exerted the most pressure in relation to appearance.
References
-Alvarenga, M.S.; Santos, A.C.S. Insatisfação com a imagem corporal em universitárias brasileiras. Jornal brasileiro de psiquiatria, Vol. 59. Num 1. 2010. p. 44-51.
-Alves, H.J.; Boog, M.C.F. Comportamento alimentar em moradia estudantil: um espaço para promoção da saúde. Revista de Saúde Pública. Vol. 41. Num. 2. 2007. p.197-204.
-Anschutz, D.J., Kanters, L.J.A., Strien, T.V., Vermulst, A.A.; Engels, R.C.M.E. Maternal Behaviors and Restrained Eating and Body Dissatisfaction in Young Children. International Journal of Eating Disorders. Vol. 42. 2009. p. 54-61.
-Barra, J.V.; Silva, W.R.; Marôco, J.; Campos, J.A.D.B. Adaptação transcultural e validação do Questionário de Atitudes Socioculturais em Relação à Aparência-4 (SATAQ-4) aplicar a estudantes universitários. Cadernos de Saúde Pública. Vol. 35. Num 5. 2019. p. e00170218, 2019.
-Betoni, F.; Zanardo, V.P.; Ceni, G.C. Avaliação de utilização de dietas da moda por pacientes de um ambulatório de especialidades em nutrição e suas implicações no metabolismo. ConScientia e Saúde. Vol. 9. Num. 3. 2017. p. 430-440.
-Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Orientações para a coleta e análise de dados antropométricos em serviços de saúde: Norma Técnica do Sistema de Vigilância Alimentar e Nutricional – SISVAN, Brasília: Ministério da Saúde, 2011. 76p. (Série G. Estatística e Informação em Saúde). Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/>. Acesso em: 06/09/2022.
-Campos, D.F.; Rocha, C.C.; Meireles, J.F.F.; Neves, C.M.; Ferreira, M.E.C. Influência da mídia e comportamento alimentar em estudantes de educação 19 física e nutrição. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 15. Num. 02. 2016. p. 109-116.
-Cardoso, L.; Niz, L.G.; Aguiar, H.T.V.; Lessa, A.C.; Rocha, M.E.S.; Rocha, J.S.B.; Freitas, R.F. Insatisfação com a imagem corporal e fatores associados em estudantes universitários. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. Vol. 69. Num. 3 2020. p. 156-164.
-Dias, A.C.G.; Carlotto, R.C.; Oliveira, C.T.; Teixeira, M. A. Dificuldades percebidas na transição para a universidade. Revista brasileira de orientação profissional. São Paulo, SP. Vol. 20, Num. 1. 2019. p.19-30.
-Klunk, A.S. Family influence on disordered eating: the role of body image dissatisfaction. Body Image. Num. 7. 2010. p. 8-14.
-Pereira, C. Dietas da moda: influência em mulheres entre vinte e cinquenta anos em uma unidade básica de saúde da cidade de Lages/SC. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro Universitário FACVEST. Santa Catarina, 2019. p. 43.
-Pereira, É.F.; Graup, S.; Lopes, A.S.; Borgatto, F.A.; Daronco, L.S.E. Percepção da imagem corporal de crianças e adolescentes com diferentes níveis socioeconômicos na cidade de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil. Vol. 9, Num. 3. 2009. p. 253-262.
-Polesso, P.A.S.C.D. Mídia social e internet predispõe a ansiedade, depressão, bulimia e anorexia em adolescentes e adultos jovens: uma revisão de literatura. TCC. PUC. Goiás. 2020.
-Naigaga, D.A.; Jahanlu, D.; Claudius, H.M.; Body size perceptions and preferences favor overweight in adult Saharawi refugees, Nutrition Journal. Vol. 17. Num. 17. 2018.
-Silva, A.F.S.; Japur, C.C.; Penaforte, F.R.O. Repercussões das redes sociais na imagem corporal de seus usuários: revisão integrativa. Psicologia: Teoria e pesquisa. Vol. 36. 2020.
-Soares, A.B.; Mello, T.V.S.; Baldez, M.O.M. Vivências acadêmicas em estudantes universitários do Estado do Rio de Janeiro. Interação em Psicologia. Vol. 15. Num. 1, 2011. p. 59-69.
Copyright (c) 2024 Julia Sousa dos Santos, Thauany Silva Santos, Sabrina Daniela Lopes Viana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).