Nutritional education to improve infant eating habits in preschoolers of the municipality of Agudos-SP
Abstract
Food and nutrition education (EAN) contributes to the promotion and protection of health, promoting growth and development in children, indirectly preventing possible complications from chronic non-communicable diseases (NCDs). The current work aims to develop with children aged 04 years and 05 years and 11 months, enrolled in pre II, at EMEI Clélia Napoleone Crema in the city of Agudos-SP, playful activities for better food choices, also showing the importance of nutritional education at this stage. In the period from August to September/2022, recreational activities were developed weekly, counting six activities, with the support of the teachers, carrying out the activities in various physical spaces such as: classrooms, court and vegetable garden, having as theoretical reference the Secretary of State da Saúde: “Suggestions for food and nutrition education activities”. The educational work provided the expansion of knowledge about food and nutrition, which was observed through the positive results, being them quantitative and qualitative, because the children developed: positive attitudes towards food, being encouraged in relation to the acceptance of new food and a healthier diet. The realization of these activities revealed the importance of playful work in the development of educational actions in food and nutrition, when applying the activities, it was noted, in addition to the importance, the interest of children on the subject making the time fun and productive, reinforcing the need for activities to encourage healthy eating and reduce NCDs, especially childhood obesity.
References
-Andueza, N.; Navas-Carretero, S.; Cuervo, M. Effectiveness of Nutritional Strategies on Improving the Quality of Diet of Children from 6 to 12 Years Old: A Systematic Review. Nutrients. Vol. 14. 2022. p. 1-17.
-Brasil. Ministério da mulher, da família e dos direitos humanos. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília-DF. 2021. 232 p.
-Camozzi, A. B. Q.; Monego, E. T.; Menezes, I. H. C. F. Promoção da Alimentação Saudável na Escola: realidade ou utopia? Cadernos Saúde Coletiva. Vol. 23. Num. 1. 2015. p. 32-37.
-Clarke, J. L.; Pallan, M. J.; Lancashire, E. R.; Adab, P. Obesity prevention in English primary schools: headteacher perspectives. Health Promotion International. Vol. 32. Num. 3. 2017. p. 490-499.
-Conceição, E. M. S. M.; Silva, J. P.; Agripino, J. L. S.; Pfingstag, K. F. F.; Ferreira, M. D.; Lima, R. K.C. Hábitos alimentares saudáveis na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. Vol. 8. Num. 1. 2022. p. 1781-1800.
-Fassio, L. O.; Marinho, J. F. U. Apostila de gestão sensorial: conhecendo e lapidando os sentidos para a degustação de alimentos e bebidas. Lavras. Unilavras. 2022.
-Kops, N. L.; Zys, J.; Ramos, M. Educação alimentar e nutricional da teoria à prática: um relato de experiência. Ciências e Saúde. Vol. 6. Num. 2. 2013.
-Love, P.; Booth, A.; Margerison, C.; Nowson, C.; Grimes, C. Food and nutrition education opportunities within Australian primary schools. Health promotion international. Vol. 35. Num. 6. 2020. p. 1-11.
-Machado, R. A.; Rosa, S. B. Aromas, texturas, cores e sabores. XVV Seminário Internacional de Educação. Vol. 2. Num. 01. 2017.
-Oliveira, M. N.; Sampaio, T. M. T.; Costa, E. A. Educação nutricional de pré-escolares - um estudo de caso. Revista Brasileira de Economia Doméstica. Vol. 25. Núm. 1. p.093-113. 2014.
-Rahill, S.; Kennedy, A.; Walton, J.; McNutty, B. A.; Kearney, J. The factors associated with food fussiness in Irish school-aged children. Public Health Nutrition. Vol. 22. Num. 1. 2019. p. 164-174.
-Rodrigues, K. D. Psicomotricidade na educação. Revista do Pemo - Práticas educativas, memórias e oralidades. Vol. 3. Num. 3. 2021.
-Secretaria de Estado da Saúde. Sugestões de atividades de educação alimentar e nutricional. Coordenação de Vigilância Nutricional. GVE/SUVISA/SES-GO. 17 p. Goias-GO. 2015.
-Silva, C.; Barbosa, K. R.; Santana, T. N.; Gratão, L. H.; Gois, B. Influência dos pais sobre o hábito alimentar na infância: Revisão Integrativa. Enciclopédia Biosfera. Vol. 18. Num. 37. 2021a.
-Silva, I. M. G. Promoção de hábitos alimentares saudáveis no ambiente escolar: fortalecimento das ações de educação alimentar e nutricional e do programa de alimentação escolar. Centro Acadêmico de Vitória da Universidade Federal de Pernambuco. TCC. Vitoria de Santo Antão. 2018.
-Silva, L. R.; Hardman, C. M.; Martins, C. L.; Guerra, P. H.; Souza Filho, A. N. de; Queiroz, D. R.; Umpierre, D.; Wanderley Junior, R. S.; Cavalcante, F. V. S. A; Sandreschi, P. F.; Hallal, P. C.; Barros, M. V. G. Atividade física para crianças até 5 anos: Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde. Vol. 26. 2021b. p. 1-12.
-Silva, M. J. F.; Costa, A. P. O.; Bonuci, V.C. S. G.; Pacheco, M. S. Semáforo Alimentar como instrumento de promoção da saúde e qualidade de vida. Revista em Extensão. Vol. 18. Num. 1. 2019. p. 145-153.
-Souza, S. N. S.; Nunes, M. A. C. Horta na escola e suas contribuições na promoção da saúde, alimentação saudável e preservação ao meio ambiente. Rev. Educação Ambiental em Ação. Vol. 21. Num. 80. 2022.
-Tappenden, K. Ingestão: digestão, absorção, transporte e excreção de nutrientes. In: Mahan, L.; Kathleen, Krause alimentos, nutrição e dietoterapia. 14ª edição. Rio de Janeiro. Elsevier. 2018.
Copyright (c) 2023 Izabela Estorino de Oliveira Maia, Carolina Tarcinalli Souza, Fabiane Valentini Francisqueti-Ferron, Débora Tarcinalli Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).