Analysis of nutritional knowledge and the influence of environmental and digital opinions

  • Monique da Silva Campolino Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Felipe Moreira de Liz Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Bruna Corrêa Francisco Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Kristian Madeira Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Leandro da Silva João Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Leticia Marcolino Bonfante Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Victor Marcelo Viana Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
  • Thaís Fernandes Luciano Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.
Keywords: Diet, Food and Nutrition, Nutrition, Food Organic, Diet Healthy

Abstract

Introduction: The population is more concerned about their health, however, they are strongly influenced by non-health professionals. There is a strong influence on the act of going shopping and modifying the diet, as well as the recommendation and search for products, such as encapsulated vitamins, minerals, herbal medicines and teas, not taking into account their individuality, which are used indiscriminately due to influence. strong commercial appeal. Objective: Investigate knowledge about nutrition and the influence of information media. Methodology: The current work was carried out through an online questionnaire with 125 customers of a natural products store. Results: 92% of the evaluated sample were women, 95.2% of the participants claimed to have bought a product after viewing it on social networks, however, their nutritionist knowledge can be questioned when 44% of the interviewees say that coconut flour has a low content. lipid. When it comes to diuretic teas, 64% of the sample obtained indications from digital influencers to use them. Conclusion: There is a high number of information received from unreliable sources, despite the high level of education in general, the questions about the proximate composition of foods had several misunderstandings, however when referring to general terms about food the results obtained were favorable.

Author Biography

Victor Marcelo Viana, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma-SC, Brasil.

Profissional de Educação Fisica

References

-Alfano, G.; Ferrari, A.; Fontana, F.; Perrone, R.; Mori, G.; Ascione, E.; Magistroni, R.; Venturi, G.; Pederzoli, S. Hypokalemia in Patients with COVID-19. Clinical And Experimental Nephrology. Vol.25. Num.4. 2021. p.401-409.

-Barros, L.S.; Rêgo, M.C.; Montel, D.C.; Santos, G.F.F.S.; Paiva, T.V.; Brito, C.S.; Lima, G.S.A. A influência de dietas restritivas no âmbito físico e comportamental. TCC. Centro Universitário de Brasília. Brasília. 2021.

-Benatto, A.S.G.L.C.; Castro, M.R.P. A Influência das Redes Sociais no Comportamento Alimentar dos Universitários. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Ciências da Educação e Saúde. Brasília. 2018.

-Conte, F.A.; Conte, I.I.; Doll, J. Mulheres de baixa renda e alimentos: :entre o hábito alimentar e ter para comer. Revista Cocar. Vol.14. Num.28. 2020. p.359-377.

-Encceja. Questionário Socioeconômico. 2013.

-Hamishehkar, H.; Ranjdoost, F.; Asgharian, P.; Mahmoodpoor, A.; Sanaie, S. Vitamins, Are They Safe? Advanced Pharmaceutical Bulletin. Vol.6. Num.4. 2016. p.467-477.

-Junqueira, A.H. Fake News na Prescrição Online de Dietas Alimentares: Curandeirismo Digital, Negócios e Riscos. Pensacom Brasil. São Paulo. 2019.

-Pinho, L.S.; Oliveira, M.A.A.; Menezes, R.C. Perfil dos Consumidores de Duas Feiras Orgânicas de Maceió (AL). Revista Extensão em Debate. Vol.2. Num.1. 2022. p.63-78.

-Manso, M.E.G.; Vallada, I.B.P.; Hluchan, K.; Oshiro, L.V.S. Fake News e Saúde da Pessoa Idosa. Revista Longe Viver. Vol.1. Num.2. 2019. p.19-25.

-Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Coordenação-Geral da Política de Alimentação e Nutrição. Guia alimentar para a população brasileira: promovendo a alimentação saudável. 2007.

-Ministério da Saúde. Ministério da Saúde lança serviço de combate a Fake News por WhatsApp. 2018.

-Monte, N.L.; Mélo, M.C.S.; Silva, J.R.L.; Queiroga, R.P.F.; Mariz, S.R. Práticas e saberes em fitoterapia entre os profissionais de saúde de Unidades Básicas de Saúde no Município de Campina Grande-PB. Research, Society And Development. Vol.10. Num.5. 2021. p.1-15.

-Nóbrega, P.L.L. A influência das Redes Sociais na decisão de compra de consumidores no Comércio Eletrônico. TCC. Universidade Federal da Paraíba. Paraíba. 2014.

-Pereira, A.L.D.; Fassina, P.; Adami, F.S. Benefícios para a Saúde Associados ao Consumo de Oleaginosas. Revista Uningá. Vol.50. Num.1. 2016. p.82-85.

-Rolls, B.J. Dietary energy density: applying behavioural science to weight management. Nutrition Bulletin. Vol.42. Num.3. 2017. p.246-253.

-Santos, V.F.N.; Costa, J.D.; Gaspar, M.C.A. Avaliação do Nível de Conhecimento dos Consumidores de um Supermercado da Grande São Paulo Sobre Gordura Trans. Publicatio Uepg: Ciências Biológicas e da Saúde. Vol.23. Num.2. 2018. p.93-98.

-Stern, L.F.A. “você tem fome de que?’’ A percepção de adolescentes bulímicas acerca de seu transtorno alimentar. TCC. Florianópolis. 2018.

-Vieira, K.C.; Alcântara, V.C.; Pinto, C.L.; Prado, J.W.; Paiva, A.L. Entre a comunicação competente e a distorção comunicativa: estudo das semelhanças nas embalagens de iogurte e bebida láctea fermentada. Revista Pretexto. Vol.19. Num.3. 2018. p.45-62.

Published
2023-01-30
How to Cite
Campolino, M. da S., Liz, F. M. de, Francisco, B. C., Madeira, K., João, L. da S., Bonfante, L. M., Viana, V. M., & Luciano, T. F. (2023). Analysis of nutritional knowledge and the influence of environmental and digital opinions. Brazilian Journal of Obesity, Nutrition and Weight Loss, 16(105), 1032-1041. Retrieved from https://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/2172
Section
Scientific Articles - Original

Most read articles by the same author(s)