Meanings of the body for obese and overweight adolescents
Abstract
Introduction and Objective: The purpose of the study is to understand the meanings of the body for obese and overweight adolescents. Materials and Methods: This is na exploratory qualitative research, in which 33 adolescents of both sexes aged between 15 and 19 years old participated, considering the following inclusion criteria: being a person overweight or obese by self-declaration or have Body Mass Index greater than 25. The research was developed at a state public school in the city of Santos-SP. Data were collected through questionnaires and semi-structured interviews, as well as weight and height evaluation to calculate Body Mass Index. Discussion and Results: The data analysis was performed by non-aprioristic categories. As a result, the body meanings were classified into four categories: organic-functional, welfare, dwelling-place and health. Conclusion: It was concluded that there is a diversity of meanings about the body, mostly in a fragmented and cartesian perspective, and that this is related to contemporary body dictates.
References
-Barros, L.B.F.; Silva, L.F.; Duarte, K.M.A.P.; Silva, F.V.F.; Guedes, M.V.C.; Guerra, A.O.L. Contribuição do meio midiático para a promoção da saúde cardiovascular. Revista de pesquisa: cuidado é fundamental Online. Vol. 7. Num. 2. 2015. p. 2241-2253.
-Braga, A. Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais no Vigilantes do Peso. Revista Eletrônica de Comunicação e Informação Inovadora de Saúde. Vol. 11. Num. 3. 2017. p. 1-8.
-Campos, C.J.G. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem. Vol. 57. Num. 5. 2004. p. 611-614.
-Daolio, J. Da cultura do corpo. 8ª edição. Campinas. Papirus. 1995.
-Eufrásio, J.J.G.; Nóbrega, T.P. Representações do corpo masculino na Revista Men’s Health. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 39. Num. 1. 2017. p. 31-38.
-Fraga, A.B. Promoção da vida ativa: nova ordem físico-sanitária na educação dos corpos contemporâneos. In Bagrichevsky, M.; Palma, A.; Estevão. A.; Ros, M. A saúde em debate na educação física. Vol. 2. Blumenau. Nova Letra. 2006.
-Freire, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24ª edição. São Paulo. Paz e Terra. 2002.
-Geertz, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro. LTC. 1989.
-Golke, C. Obesidade infantil: uma revisão de literatura. Especialização em Gestão e Organização em Saúde Pública. Universidade Federal de Santa Maria. Palmeira das Missões. 2016.
-Le Breton. D. Adeus ao corpo. Campinas. Papirus. 2003.
-Macedo, T.T.S.; Portela, P.P.; Palamira, C.S.; Mussi, F.C. Percepção de pessoas obesas sobre seu corpo. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Rio de Janeiro. Vol. 19. Num. 3. 2015. p. 505-510.
-Magalhães, L. Publicidade televisiva e obesidade infantil. In Comunicação e Cidadania. Actas do 5º Congresso da SOPCOM. 2008.
-Marconi, M.A.; Lakatos, E.M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo. Atlas. 2003.
-Mariuzzo, P. Crescimento de cirurgias plásticas demonstra fusão dos conceitos de saúde e beleza. Ciência e Cultura. Vol. 64. Num. 3. 2012. p. 13-15.
-Mauss, M. Sociologia e antropologia. São Paulo. Cosac Naify. 2003.
-Minayo, M.C.S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª edição. São Paulo. Hucitec. 2014.
-Minayo, M.C.S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In Minayo, M.C.S.; Deslandes, S.F.; Cruz Neto, O.; Gomes, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 9ª edição. Petrópolis. Vozes. 1994.
-Nogueira, R.P. Higiomania: a obsessão com a saúde na sociedade contemporânea. In Vasconcelos, E.M. A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo. Hucitec. 2001.
-Oliveira, R.C.; Oliveira, F. O culto ao corpo e seus desdobramentos contemporâneos. Lecturas Educación Física y Deportes. Buenos Aires. Ano 18. Num. 185. 2013. p. 1-1.
-OMS. Organização Mundial da Saúde. Obesidade: prevenir e gerir a epidemia global. Geneva. WHO publications. 1999.
-OMS. Organização Mundial da Saúde. Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde. Décima Revisão. São Paulo. USP. 2007.
-Ribeiro, R.G.; Silva, K.S.; Kruse, M.H. O corpo ideal: a pedagogia da mídia. Revista Gaúcha de Enfermagem. Vol. 30. Num. 1. 2009. p. 71-76.
-Ricardo, D.R.; Araújo, C.G.S. Índice de Massa Corporal: Um questionamento Científico Baseado em Evidências. Arquivos Brasileiros de Cardiologia. Vol. 79. Num. 1. 2002. p. 61-69.
-Santos, M.B. Significados de corpo para trabalhadores da coleta de lixo da cidade de Mongaguá-SP. Relatório de Iniciação Científica. Universidade Federal de São Paulo-Campus Baixada Santista. Santos. 2019.
-Serra, G.M.A.; Santos, E.M.S. Saúde e mídia na construção da obesidade e do corpo perfeito. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 8. Num. 3. 2003. p. 691-701.
-Tirintan, M.M. Corpos em movimento: a relação corpo e saúde na experiência da dança. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de São Paulo-Campus Baixada Santista. Santos. 2017.
-Triviños, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 16.reimp. São Paulo. Atlas. 2008.
-Vieira, C.A.L.; Bosi, M.L.M. Corpos em confecção: considerações sobre os dispositivos científicos e midiáticos em revistas de beleza feminina. Physis. Vol. 23. Num. 3. 2013. p. 843-861.
-Volpi, M.; Silva, M.S.; Ribeiro, J. 10 desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. 2ª edição. Brasília. UNICEF. 2014.
Copyright (c) 2022 Leticia Salvador Vieira, Rogério Cruz de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).