Body image and bullying among adolescents: teaching practices in the classroom
Abstract
Introduction: Bullying is one of the types of interpersonal violence that occurs within the school environment and involves acts of humiliation, threat and depreciation that most often occur among peers and has the most frequent victims being children and adolescents. Objective: To analyze the teaching practices of teachers in the school environment before the theme of bullying associated with body image. Methodology: It is an integrative review performed in electronic databases: LILACS, PubMed and SciELO. Results: There were identified 282 publications, of which only 04 responded to the question and all expatiated on different teaching practices, highlighting the most frequent professionals, psychologists, together with the teachers. Discussion: An important aspect in the foundation of proposals for new teaching practices within this theme is the proper recognition of bullying phenomenon and body image disorders. However, research conducted with the physical education teacher reveals the lack of understanding of the problem on the part of teachers who cannot identify the problem or naturalize it in their daily school life. Conclusion: The teaching practices have been shown to be effective in minimizing the conflict situations, especially when they are developed in such a way shared with other professionals.
References
-Albuquerque, I.M.N.; Gomes, D.F.; Vasconcelos, A.M.M.; Aguiar, D.T.; Silva, T.B. Bullying na concepção de estudantes do ensino fundamental de uma escola pública. Revista de Enfermagem da UFSM. Vol. 5. Num. 3. 2015. p. 444-453.
-Bandeira, H.M.M.; Ibiapina, I.M.L.M. Prática educativa: entre o essencialismo e a práxis. Revista da FAEEBA -Educação e Contemporaneidade. Salvador. Vol. 23. Num. 42. 2014. p. 107-117.
-Barbosa, A.A.D.; Soares, M.S.; Pereira, J.M. Características associadas a vítimas de bullying nas escolas brasileiras. Revista da Universidade Vale do Rio Verde. Vol. 15. Num. 2. 2017. p. 791-799.
-Carvalho, C.M.R.G.; Silva, R.S.; Pereira, D.F.C.L.; Silva, K.M. Ações do Programa de Educação Tutorial (PET): intervenções para prevenção do bullying. Experiência: Revista Científica de Extensão. Vol. 3. Num. 1. 2017. p. 76-85.
-Costa, N.T.M.; Silva, A.C. Corpo e educação física escolar no ensino médio: a visão dos alunos. Revista Brasileira de Ciência do Esporte. Vol. 36. Num. 2. 2014. supl. p. S223-S237.
-Delunardo, C.S.; Santos, M.E. Bullying na Educação Física Escolar: a visão de professores da educação básica. Cadernos UniFOA. Vol. 10. Num. 29. 2015. p. 115-128.
-Fernandes, A.F.C.; Galvão, C.M. Métodos de revisão: não podemos banalizar! (Editorial). Revista Rene. Vol. 14. Num. 1. 2013. p. 1-2.
-Fernando, A.C. Violência e espaço escolar: um estudo acerca das manifestações de bullying na cidade de Manaus. Revista Fragmentos de Cultura. Vol. 26. Num. 1. 2016. p. 37-46.
-Garandeau, C.F.; Vartio, A.; Poskiparta, E.; Salmivalli, C. School Bullies’ intention to change behavior following teacher interventions: effects of empathy arousal, condemning of bullying, and blaming of the perpetrator. Prevention Science. Vol. 17. Num. 8. 2016. p. 1034-1043.
-Lira, A.G.; Ganen, A.P.; Lodi, A.S.; Alvarenga, M.S. Uso de redes sociais, influência da mídia e insatisfação com a imagem corporal de adolescentes brasileiras. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. Vol. 66. Num. 3. 2017. p. 164-71.
-Martins, F.S.; Rech, R.R.; Halpern, R.; Pedroni, J.L.; Julianote, M.N.S.; Frata, B.; Zanol, F. Prevalência de sintomas para transtornos alimentares, sobrepeso e obesidade em escolares do município de Bom Jesus-RS. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento. São Paulo. Vol. 11. Num. 61. 2017. p. 31-38.
-Mendes, C.S. Prevenção da violência escolar: avaliação de um programa de intervenção. Revista da Escola de Enfermagem da USP. Vol. 45. Num. 3. 2011. p. 581-588.
-Morais, S.R.S; Ribeiro, M.S.S. Contribuições da formação continuada para a prática educativa no PROJOVEM urbano de Juazeiro-Bahia. REVASF. Vol. 4. Num. 6. 2017. p. 145-157.
-Oliveira, L.R.; Nunes, M.R. Programa anti-bullying no contexto escolar. Revista Perquirere. Vol. 14. Num. 1. 2017. p. 141-153.
-Parreira, F.R.; Rodrigues, J.S. Bullying nas aulas de educação física. Revista Eletrônica de Educação da Faculdade Araguaia. Vol. 11. Num. 11. 2017. p. 59-75.
-Pereira, R.M.; Nascimento, F.N.; Araújo, T.K.R.G.; Campos, C.R.P. O bullying e o desvelar dos estereótipos corporais nas aulas de educação física -uma abordagem Freiriana. Revista Científica Internacional. Vol. 1. Num. 31. 2014. p. 227-267.
-Rocha, M.; Pereira, H.; Maia, R.; Silva, E.; Morais, N.; Maia, E. Aspectos psicossociais da obesidade na infância e adolescência. Revista de Psicologia, Saúde e Doenças. Vol. 18. Num. 3. 2017. p. 712-723.
-Scutti, C.S.; Seo, G. Y.; Amadeu, R.S.; Sampaio, R.F. O enfrentamento do adolescente obeso: a insatisfação com a imagem corporal e o bullying. Revista da Faculdade de Ciências Médicas. Vol. 16. Num. 3. 2014. p. 130-133.
-Silva, M.L.A.; Taquette, S.R.; Coutinho, E.S.F. Sentidos da imagem corporal de adolescentes no ensino fundamental. Revista de Saúde Pública. Vol. 14. Num. 3. 2014. p. 438-444.
-Souza, M.T.; Silva, M.D.; Carvalho, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Revista Einstein. Vol. 8. Num. 1. 2010. p. 102-106.
-Stelko-Pereira, A.C.; Amâncio, G.P. Avaliação de uma intervenção preventiva de bullying a adolescentes. Revista de Humanidade. Vol. 31. Num. 2. 2016. p. 458-473.
Copyright (c) 2020 Marianne Lira de Oliveira, Delbana Pereira Rodrigues, Cássio Eduardo Soares Miranda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).