Pedagogical training and profile of the nutrition preceptor in the supervised stage
Abstract
The preceptor plays a key role in the appropriation by students of life skills, including knowledge, skills and attitude. It should be responsible for narrowing the gap between theory and practice in the training of graduate students. This research is a descriptive study with a quantitative approach. The research was carried out with preceptors of the graduation course in Nutrition of two private university centers located in the city of Teresina. The study population consisted of 14 preceptors enrolled in the Nutrition course. It is noteworthy that of the 14 preceptors who had undergone lato sensu (specialization) postgraduate course as stricto sensu (master's degree). The HEIs organize meetings and meetings between supervisors and preceptors. There is still no offer of training aimed at the pedagogical practice of the exercise of preceptory practice. It is concluded that the preceptoria is still developing with a purely technical character related to the know-how for the undergraduate student. However, pedagogical training on the role of the preceptor in the field of internships with a focus on education is still essential.
References
-Barreto, V.H.L.; Monteiro, R.O.S.; Magalhães, G.S.G.; Almeida, R.C.C.; Souza, L.N. Papel do Preceptor da Atenção Primária em Saúde na Formação da Graduação e Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco -um Termo de Referência. Rev. Bras. de Educação Médica. Vol. 35. Núm. 4. p. 578-583. 2011.
-Bentes, A.; e colaboradores. Preceptor de residência médica: funções, competências e desafios a contribuição de quem valoriza porque percebe a importância: nós mesmos! Cadernos ABEM. Vol. 41. Núm. 2. p. 320-326. 2013.
-Botti, S.H.O.; Rego, S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev. bras. educ. med. Vol. 32. Núm. p. 363-73. 2008.
-Corte, M.G.D. O estágio curricular e a formação de qualidade do pedagogo. 2010. Tese Doutorado em Educação. Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2010.
-Farjado, A.P. Os tempos da docência nas residências em área profissional da saúde: ensinar, aprender e (re) construir as instituições-escola na saúde. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2011.
-Ferreira, F.C.; Dantas, F.C.; Valente, G.S.C. Saberes e competências do enfermeiro para preceptoria em unidade básica de saúde. Rev. Bras. Enferm. Vol. 71. Sup. 4. 2018.
-Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília: INEP; 2013. Disponível em: http://www.inep.gov.br/
-Missaka, H.; Ribeiro, V.M.B. A preceptoria na formação médica: o que dizem os trabalhos nos congressos Brasileiros de educação médica 2007-2009. Rev. Bras. Educ. Med. Vol. 35. Núm. 3. p. 303-310. 2011.
-Oliveira, S.; Alvarez, D.; Brito, J. A dimensão gestionária do trabalho: aspectos da atividade de cuidado. Ciênc. Saúde Colet. Rio de Janeiro. Vol. 18. Núm. 6. p. 1581-1589. 2013.
-Rocha, H.C.; Ribeiro, V.B. Curso de formação pedagógica para preceptores do internato médico. Revista Brasileira de Educação Médica. Vol. 36. Núm. 3. p. 343-350. 2012.
-Santos, W.P. Influência dos Programas de Reorientação da formação do profissional da saúde no processo de trabalho: perspectiva dos preceptores. Dissertação Mestrado Profissional em Ensino na Saúde. Programa de Pós-graduação em Ensino na Saúde. Faculdade de Medicina. Universidade Federal de Goiás-GO. 2016. Disponível em: < http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6383>. Acesso em: 27/11/17.
-Souza, S.S.; Costa, R.; Shiroma, L.M.B.; Maliska, I.C.A.; Amadigi, F.R.; Pires, D.E.P. Reflexões de profissionais de saúde acerca do seu processo de trabalho. Rev. Eletr. Enf. Vol. 12. Núm. 3. p. 449-55. 2010.
-Werneck, M.A.F.; Senna, M.I.B; Drumond, M.M. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 15. Núm. 1. p. 221-231. 2010.
Copyright (c) 2020 Maria dos Milagres Farias da Silva, Annatália Meneses de Amorim Gomes, Cleide Carneiro, Valesca Mônica Rodrigues Lima, Carla Maria Fernandes da Silva Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).