Pedagogical training and profile of the nutrition preceptor in the supervised stage

  • Maria dos Milagres Farias da Silva Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional Ensino na Saúde (CMEPES), Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brasil.
  • Annatália Meneses de Amorim Gomes Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional Ensino na Saúde (CMEPES), Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brasil.
  • Cleide Carneiro Programa de Pós Graduação em Mestrado Profissional Ensino na Saúde (CMEPES), Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE, Brasil.
  • Valesca Mônica Rodrigues Lima Universidade Estadual do Ceará - UECE. Mestre pelo Programa de Mestrado Profissional Ensino na Saúde.
  • Carla Maria Fernandes da Silva Lima Faculdade Mauricio de Nassau (FMN) Teresina-PI, Brasil.
Keywords: Education, Teaching, Preceptorship, Nutrition

Abstract

The preceptor plays a key role in the appropriation by students of life skills, including knowledge, skills and attitude. It should be responsible for narrowing the gap between theory and practice in the training of graduate students. This research is a descriptive study with a quantitative approach. The research was carried out with preceptors of the graduation course in Nutrition of two private university centers located in the city of Teresina. The study population consisted of 14 preceptors enrolled in the Nutrition course. It is noteworthy that of the 14 preceptors who had undergone lato sensu (specialization) postgraduate course as stricto sensu (master's degree). The HEIs organize meetings and meetings between supervisors and preceptors. There is still no offer of training aimed at the pedagogical practice of the exercise of preceptory practice. It is concluded that the preceptoria is still developing with a purely technical character related to the know-how for the undergraduate student. However, pedagogical training on the role of the preceptor in the field of internships with a focus on education is still essential.

References

-Barreto, V.H.L.; Monteiro, R.O.S.; Magalhães, G.S.G.; Almeida, R.C.C.; Souza, L.N. Papel do Preceptor da Atenção Primária em Saúde na Formação da Graduação e Pós-Graduação da Universidade Federal de Pernambuco -um Termo de Referência. Rev. Bras. de Educação Médica. Vol. 35. Núm. 4. p. 578-583. 2011.

-Bentes, A.; e colaboradores. Preceptor de residência médica: funções, competências e desafios a contribuição de quem valoriza porque percebe a importância: nós mesmos! Cadernos ABEM. Vol. 41. Núm. 2. p. 320-326. 2013.

-Botti, S.H.O.; Rego, S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev. bras. educ. med. Vol. 32. Núm. p. 363-73. 2008.

-Corte, M.G.D. O estágio curricular e a formação de qualidade do pedagogo. 2010. Tese Doutorado em Educação. Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2010.

-Farjado, A.P. Os tempos da docência nas residências em área profissional da saúde: ensinar, aprender e (re) construir as instituições-escola na saúde. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2011.

-Ferreira, F.C.; Dantas, F.C.; Valente, G.S.C. Saberes e competências do enfermeiro para preceptoria em unidade básica de saúde. Rev. Bras. Enferm. Vol. 71. Sup. 4. 2018.

-Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília: INEP; 2013. Disponível em: http://www.inep.gov.br/

-Missaka, H.; Ribeiro, V.M.B. A preceptoria na formação médica: o que dizem os trabalhos nos congressos Brasileiros de educação médica 2007-2009. Rev. Bras. Educ. Med. Vol. 35. Núm. 3. p. 303-310. 2011.

-Oliveira, S.; Alvarez, D.; Brito, J. A dimensão gestionária do trabalho: aspectos da atividade de cuidado. Ciênc. Saúde Colet. Rio de Janeiro. Vol. 18. Núm. 6. p. 1581-1589. 2013.

-Rocha, H.C.; Ribeiro, V.B. Curso de formação pedagógica para preceptores do internato médico. Revista Brasileira de Educação Médica. Vol. 36. Núm. 3. p. 343-350. 2012.

-Santos, W.P. Influência dos Programas de Reorientação da formação do profissional da saúde no processo de trabalho: perspectiva dos preceptores. Dissertação Mestrado Profissional em Ensino na Saúde. Programa de Pós-graduação em Ensino na Saúde. Faculdade de Medicina. Universidade Federal de Goiás-GO. 2016. Disponível em: < http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6383>. Acesso em: 27/11/17.

-Souza, S.S.; Costa, R.; Shiroma, L.M.B.; Maliska, I.C.A.; Amadigi, F.R.; Pires, D.E.P. Reflexões de profissionais de saúde acerca do seu processo de trabalho. Rev. Eletr. Enf. Vol. 12. Núm. 3. p. 449-55. 2010.

-Werneck, M.A.F.; Senna, M.I.B; Drumond, M.M. Nem tudo é estágio: contribuições para o debate. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 15. Núm. 1. p. 221-231. 2010.

Published
2020-05-17
How to Cite
da Silva, M. dos M. F., de Amorim Gomes, A. M., Carneiro, C., Rodrigues Lima, V. M., & da Silva Lima, C. M. F. (2020). Pedagogical training and profile of the nutrition preceptor in the supervised stage. Brazilian Journal of Obesity, Nutrition and Weight Loss, 13(82), 917-921. Retrieved from https://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/1092
Section
Scientific Articles - Original